Weblog OKU 2

This blog are use both English language and Malays langauge. Anything issues about disabled people can be disscused here. This Blog also known as WEBLOG OKU. Blogger 1 January 2007

 
Menu
|Weblog OKU 1| |Weblog OKU 2| |Koleksi Artikel 1| |Koleksi Artikel 2| |e-Book|
Iklan





Kunjungan Pelawat


Pengunjung Online
Waktu Malaysia
Waktu Solat
Borak

Free shoutbox @ ShoutMix
Website OKU
Labels
Harakahdaily Yahoogroups

Jom ke yahoo group Harakahdaily!

Harakahdaily

Fri | Jun 22, 07 | 03:55:05 PM

KUALA LUMPUR, 22 Jun (Hrkh) - Ingin mendapatkan berita muktahir dan terkini?

Ingin bersantai sambil membaca berita-berita serta maklumat alternatif sewaktu bercuti?

Atau ingin melengkapi diri dengan perkembangan semasa dengan maklumat alternatif?

Kini anda berpeluang untuk mendapat segalanya dengan menyertai yahoo group Harakahdaily.

Para peminat, penyokong dan pembaca berita alternatif dipelawa untuk menyertai secara percuma yahoo group ini.

Apa yang perlu anda lakukan adalah layari; http://groups.yahoo.com/group/harakahdaily dan daftarkan diri untuk mendapatkan segala maklumat melalui emel peribadi anda.

Jom meriahkan sumber maklumat dan pemberitaan alternatif terkini!

Subscribe to harakahdaily
Powered by groups.yahoo.com

Jemputan Menyertai GOKUM
Subscribe to gokum
Powered by groups.yahoo.com
House of Coconut Shell komersialkan tempurung kelapa
Friday, January 19, 2007
GANDINGAN mantap serta kerjasama erat pasangan usahawan muda ini, Syalily Sajad dan Azmi Taha mampu memantapkan bisnes yang diusahakan sejak empat tahun lalu.
Utusan Malaysia, 19 Januari 2007

PRINSIP hidup beliau agak mudah. ‘Yang bulat tidak datang bergolek dan yang pipih tidak datang melayang.’ Malah menjadi pantangnya sekiranya ada orang menggunakan alasan popular Pak Belalang: ‘Ulat dalam batu pun boleh hidup, inikan pula manusia.’

Menurut pasangan pengusaha muda, Syalily Sajad, 34, dan Azmi Taha, 34, jika berpegang kepada pepatah Pak Belalang itu, akibatnya nasib kita tidak akan ke mana-mana, sebaliknya kegagalan yang sentiasa menyapa.

Menurut mereka lagi, adalah pelik sekiranya ada suara-suara yang meluahkan kesukaran memperoleh pendapatan terutamanya di bumi Malaysia.

Negara bertuah ini diibaratkan syurga mencari kemewahan dan kesenangan, apatah lagi dengan keharmonian dan kemakmuran yang dikecapi semenjak kemerdekaan negara 50 tahun lalu.

Kesempatan wartawan ZUARIDA MOHYIN dan jurugambar FATAH SULAIMAN dan A. RAHMAN SALLEH menjengah ke rumah dan bengkel pembuatan aksesori wanita dan rumah yang diperbuat daripada tempurung kelapa bertempat di Kampung Datuk Keramat, Kuala Lumpur itu membuktikan terdapat pelbagai pekerjaan yang mampu menjana pendapatan keluarga.

Pokok pangkalnya, kena ada kerajinan, kesungguhan, kreativiti, keberanian mencuba dan sedikit bakat. Ikuti sedutan temu bual bersama mereka.

MEGA: Bagaimanakah House of Coconut Shell bermula dan bagaimanakah idea menghasilkan sesuatu yang baru diperoleh?

SYALILY: Tempurung kelapa yang terbuang di pasar-pasar selalunya tidak diendahkan oleh orang ramai. Ia diumpamakan seperti bahan buangan yang diumpamakan ‘habis madu, sepah dibuang’ atau tidak ada nilai komersial.

Saya mendapat idea untuk mengkomersialkan salah satu bahan buangan yang banyak di sini iaitu tempurung kelapa kerana pernah mendapat pengalaman melihat perniagaan barang-barang kraf daripada tempurung dengan seorang kakak ipar yang pada masa itu beroperasi di Pasar Seni, Kuala Lumpur.

Sungguhpun pada masa itu, saya masih bersekolah menengah tetapi dari situ menjadi titik perubahan yang mencambahkan minat dengan penghasilan kerja-kerja berseni ini.

Saya mula serius kira-kira empat tahun lalu. Kebetulan pula saya sudah mula jemu dengan rutin kerja-kerja pentadbiran yang dijawat lebih 10 tahun lamanya. Tambahan pula menyedari minat mendalam dalam kerja-kerja kraf tangan serta lukisan menyebabkan saya memberanikan diri berhenti kerja dan menumpukan sepenuh perhatian mengkomersialkan bahan asli seperti tempurung.

Saya mula mendaftar dengan Kraftangan Malaysia sebagai usahawan. Dalam masa yang sama berpeluang untuk mempromosikan produk-produk atas jenama House of Coconut Shell menerusi beberapa siri promosi anjuran pihak Kraftangan Malaysia.

Saya juga berterima kasih dengan sokongan daripada suami. Sungguhpun beliau seorang orang kurang upaya (OKU) tetapi semangat jitu dan keazaman beliau menjadi pemangkin semangat kepada saya. Terutamanya untuk berusaha menambah dan mengukuhkan pendapatan keluarga sekali gus menyumbang kepada ekonomi negara.

Apakah keistimewaan produk-produk dari House of Coconut Shell dan apakah cabaran dalam perniagaan ini?

SYALILY: Alhamdulillah, buat masa ini stok tempurung kelapa masih mudah diperoleh tanpa perlu mengeluarkan kos yang terlalu mahal, kecualilah jika kita menggunakan keseluruhan sebiji tempurung kelapa.

Dengan bantuan mesin-mesin pelbagai fungsi berkaitan penghasilan produk tempurung hasil bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) telah melancarkan dan mempercepatkan pengeluaran sesuatu produk dengan nilai kualiti yang terbaik.

Antara aksesori yang dihasilkan ialah rantai, sarung kepala tali pinggang, gelang, subang, sepit rambut, cucuk sanggul, tali pinggang, anting-anting, loket rantai adalah kekuatan kami.

Di samping itu, House of Coconut Shell turut menghasilkan aksesori rumah seperti bidai daripada tempurung, aneka lampu, tabung dan beberapa lagi produk yang cuba dihasilkan.

Alhamdulillah, buat masa ini produk- produk kami mendapat permintaan, khasnya daripada pelancong luar negara kerana mereka menjadikannya sebagai cenderamata daripada Malaysia. Pelancong memang lebih sukakan kepada sesuatu yang semula jadi dan unik.

Ini tidak bermaksud, orang Malaysia tidak menyukai produk berasaskan tempurung kelapa tetapi masyarakat tempatan lebih berminat dengan manik, logam atau kristal.

Sebenarnya, cita rasa orang tempatan dengan pelancong ada sedikit perbezaan. Bagaimanapun, orang tempatan lebih tertumpu kepada aksesori rumah kalau menyentuh produk tempurung kelapa.

Sejauhmana kekuatan anda berdua dalam memenuhi tempahan yang diterima memandangkan produk-produk anda digemari pelancong asing serta ada yang dieksport ke luar negara?

SYALILY: Kami mempunyai beberapa orang pekerja yang begitu dedikasi dan berkemahiran mengendalikan mesin- mesin tertentu di bengkel.

Pada masa ini, dalam sehari kami boleh menghasilkan sehingga 20 set rantai termasuk gelang dan anting-anting. Ada ketikanya, kerja-kerja melukis di atas tempurung yang sudah siap dipotong dan dikilatkan dilakukan di rumah.

Sementara itu, suami lebih banyak menghabiskan masa di bengkel berbanding saya yang terpaksa menguruskan dua anak berusia 13 dan 10 tahun pada sebelah pagi.

Sebelum sesuatu aksesori itu dihasilkan, sabut tempurung kelapa akan dibersihkan terlebih dahulu sehingga licin. Tempurung kemudian dipotong menggunakan mesin acuan mengikut bentuk yang dikehendaki. Kemudian, tempurung akan dilicinkan menggunakan sanding machine sebelum proses melukis di atasnya dilakukan.

Seterusnya tempurung disapu laker supaya menimbulkan kilat di permukaannya. Akhirnya manik atau hiasan-hiasan lain ditambah pada aksesori tempurung mengikut kreativiti atau tempahan.

Bagaimanakah anda berusaha memastikan produk syarikat anda sentiasa di hadapan dalam pasaran?

SYALILY: Saya berterima kasih kepada JKM yang menyediakan mesin memotong tempurung, sanding machine dan mesin menebuk serta beberapa mesin lagi.

Alhamdulillah, memandangkan produk berasaskan tempurung tidak banyak di pasaran maka secara tidak langsung, persaingannya juga kurang. Namun itu tidak menandakan saya dan suami boleh menarik nafas lega atau duduk goyang kaki.

Dari semasa ke semasa, kami perlu melahirkan idea-idea yang lebih kreatif dan unik. Hakikatnya, bidang ini tidak statik kerana perubahan sentiasa boleh berlaku. Pokoknya, kena sentiasa berusaha menghasilkan kelainan dan mencari idea-idea yang dapat menarik pelanggan sama ada dalam dan luar negara.

Mereka yang berminat boleh mendapatkan aksesori tempurung House of Coconut Shell yang dijual di Kraftangan Malaysia atau menghubungi saya di talian 019-249 8993 dan 012-241 3637 atau layari lama web www.house-of-coconutshell.com. Kami turut mengggunakan khidmat pos laju bagi menghantar tempahan.

Apakah perbezaan cita rasa yang ketara yang dilihat antara pelancong luar dengan orang tempatan?

SYALILY: Menerusi pemerhatian dan pengalaman dalam bidang ini, saya dapati pelancong Barat dan Jepun menyukai aksesori tempurung kelapa yang bersaiz kecil, comel, bentuk asli dan unik.

Masyarakat tempatan menggemari aksesori yang besar-besar dan ada gabungan dengan bahan-bahan lain.

Aksesori tempurung turut mendapat tempahan daripada KLIA, kedai-kedai aksesori dan orang perseorangan sekitar Kuala Lumpur. Aksesori tempurung sesuai digayakan bersama blaus untuk acara kasual, bersantai atau ke tepi pantai.

Apakah perancangan anda untuk sempena Tahun Melawat Malaysia 2007 ini?

SYALILY: Sudah pastinya tahun ini menjanjikan pasaran yang lebih luas kepada kami untuk terus berkembang dan maju. Selain menggunakan promosi menerusi Kraftangan Malaysia, saya juga membuat pemasaran sendiri sama ada dengan orang perseorangan atau syarikat.

Terkini saya ada menerima permintaan bagi membekalkan bekas sabun daripada tempurung kelapa ke hotel.

Sebenarnya banyak yang perlu diusahakan tetapi kadang-kadang tidak menang tangan saya dibuatnya.

Labels:

posted by Blogger @ 8:18 AM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
Harian Metro
About Me

Name: Blogger
Home: Malaysia
About Me:
See my complete profile
Dari Penulis/ Owner Weblog OKU 2
Assalamualaikum...

Weblog ini diwujudkan untuk mengumpulkan sebanyak mungkin maklumat-maklumat berkenaan OKU.

Ia merupakan kesinambungan dari weblog oku 1 iaitu Anything About Disabled People.

Penulis/ owner of this blog adalah seorang OKU yang terlibat dalam kemalangan jalanraya pada Ogos 1992 di lebuhraya Paloh Inai, Kuantan, Pahang.

Itulah serba sedikit mengenai biodata penulis/ owner blog.

Wassallam...

Blogger

1 January 2007
Previous Post
Archives
Powered by

Free Blogger Templates

BLOGGER


40 Reasons why you should join AGLOCO

1. You can make money safely, legitimately, and easily.

2. It takes maybe three minutes to join.

3. You need nothing more than a working computer connected to the Internet.

4. You don't have to enter any sensitive information to join.

5. You don't have to buy anything to join.

6. You don't have to buy anything ever once you are a member.

7. It's easy to cancel if you don't want to be a member any more.

8. You'll only download a small free toolbar that won't install anything else on your computer, hog its memory, or read your keystrokes.

9. You'll make the same amount of money even if you never click on anything.

10. AGLOCO is the real deal, not some little scam. A good number of notable entrepreneurs are backing it. A Google search with keyword "agloco" will net you 1 million pages and counting.

11. Very important: AGLOCO's business model has been tried before and proven to work. In fact, AGLOCO's predecessor paid out over $120 million to its members (this is what finally convinced me).

12. You can dramatically increase your income by referring other people to AGLOCO, because...

13. ...AGLOCO pays you a portion of the surf money earned by those you referred up to 5 levels below you. So...

14. You can recruit your friends and all make money together when you help them get referrals. Thus,

15. The sooner you sign up, the more folks will come to you for info and the more likely it is that you will be the original seed of a large referral network in your community.

16. You never have to read emails from people you don't know.

17. You'll never be asked to send emails to people you don't know.

18. You don't have to change anything you normally do on the Internet. You surf, AGLOCO pays.

19. AGLOCO's revenue source is genuine: a Viewbar members use that shows targeted advertisements based on your surf history, with the money paid to advertise going back to the members. That's not magic; that's common sense.

20. The Viewbar software you will download will not invade your privacy; it simply looks for keywords on the pages you view in order to show related ads.

21. The Viewbar is maybe the size of your taskbar at the bottom of your screen - in other words, it's small and won't interfere with your browsing experience at all.

22. AGLOCO has a thorough privacy policy that explicitly guarantees personal information will never be sold or given away.

23. In fact, AGLOCO has not one but three agreements every member must agree to. The bases are covered.

24. AGLOCO has a CPO - Chief Privacy Officer - whose responsibility is to make sure your privacy is never violated. His name is Ray Everett-Church, and he has more experience protecting privacy than probably anyone else on the planet.

25. AGLOCO doesn't play; anybody providing fake information, signing up twice, or otherwise trying to cheat the system will be detected by AGLOCO's anti-hacking instruments. This is an honest enterprise through and through.

26. By signing up, you support the company that will change Internet advertising for the better.

27. By signing up, you get to own a piece of the company that will change Internet advertising for the better. AGLOCO belongs to its members, which is to say that...

28. ...you will own stock (more if you refer people) in a company that is likely to become huge and thus your stock will be worth something awesome when AGLOCO goes public on the London Stock Exchange.

29. You will likely find that other AGLOCO members, especially now in the early stages of AGLOCO, are some of the Web's savviest users and developers, and you can learn a bunch from them.

30. You get to be on the cutting edge of World Wide Webware development, which means that as AGLOCO grows, its members will benefit from...

31. ...discounts when members buy from companies affiliated with AGLOCO;

32. ...possible help with spyware/antivirus protection (remember, everyone from Fortune 500 companies to millions of users will all benefit from a better browsing experience);

33. ...community forums where members can meet and discuss not just stuff, but ways and member-based projects to make AGLOCO better (it is our company).

34. Our company is in good hands. AGLOCO pays 10% of its revenues to Infomediary Services Corporation (ISC), which is simply the management company that is responsible for managing AGLOCO. The other 90% of the revenue belongs to us. This 10% will attract the designing talent needed to make AGLOCO great. The corresponding 10% of AGLOCO's shares go to a foundation dedicated to providing every human being on Earth with Internet access.

35. AGLOCO's management team will not get stock in AGLOCO. This ensures that those in positions of high responsibility don't hijack the company.

36. Though circumstances will vary, you can get paid and earn shares no matter where on Earth you live.

37. If you choose, you can donate your earnings and shares to the charity of your choice.

38. If you get involved in referring more members, you might be able to quit your day job and actually spend time at home, with your family, on vacation, wherever - and still make money.

39. If AGLOCO fails, you won't lose any money because you paid none in the first place.

40. AGLOCO ain't gonna fail. The last time such an opportunity existed, people made over $120 million in under 2 years, when far less people had Internet access and conditions weren't yet right for such a company to go public. Now, with record spending on advertising and calls from all sides for less irrelevant advertising and a better business/customer connection, the world is more than ready for an economic network that gives back to its users.

Now, if you aren't yet a member, after everything I just told you, you're not going to go and sign up?

Author: Michael H. Lewis

© 2006 Weblog OKU 2 .Template by Isnaini Dot Com